2013.07.6 – Croatia – Catarare in NP Paklenica

Articole cu traseele catarate de noi:

-> 2013.07.20 – Aniča kuk – Ljubljanski 6a+, 7lc, 220m
-> 2013.07.18 – Aniča kuk – Incercare Rajna 7a+, 10lc, 350m
-> 2013.07.17 – Veliki Čuk – Nidia 6b+, 5lc, 160m
-> 2013.07.14 – Aniča kuk – Nostalgija 6b, 8lc, 350m
-> 2013.07.12 – Aniča kuk – Funkcija 6c+, 11lc, 300m
-> 2013.07.10 – Aniča kuk – Velebitaski 6a+, 11lc, 350m
-> 2013.07.9 – Aniča kuk – The show must go on 6c, 10lc, 280m

Articole cu si despre Croatia din aceeasi serie:

-> 2013.07.10 – Croatia – Zadar, Plitvice, Kornati, Krka
-> 2013.07.6 – Croatia – Catarare in NP Paklenica
-> 2013.07.6 – Vacanta in Croatia – Primul Impact

Generalitati despre catarare in NP Paklenica

Intrarea in NP se plateste pe zi pe persoana, indiferent daca intrati cu masina sau pe jos. Se pot face si abonamente pe mai multe zile. Asfel, noi am platit impreuna 300 Kuna pentru 5 zile.
APA, teoretic se gaseste si mai sus prin parc, insa noi am prins o perioada de seceta asa ca am avut grija sa ne luam tot timpul apa de la intrarea in parc (izvor captat).
Topo-ul: foarte fain facut, in 4 limbi, se gaseste de cumparat de la punctul de informare sau de la intrarea in parc, cu 168 Kuna, sau 24 Euro.

2013.07.6 - Vacanta in Croatia - Primul Impact

Ulterior, dupa ce m-am intors din vacanta am gasit pe net topo-ul in format pdf (aici: http://www.cappo.sk/cp/wp-content/uploads/downloads/paklenica.pdf). Ca si comparatie intre acest topo si cel original, cel original are schitele mult, mult mai clare – rosu si negru – lucru care mi se pare foarte important pentru orientarea de la fata locului. Asadar, va incurajez sa folositi topo-ul de mai sus pentru a va face o idee asupra zonei, dar sa va achizitonati topo-ul printat ce se poate cumpara local. 😉

Desigur ca daca va obositi sa cautati pe google dupa “Nema Dinka do Dinka” o sa gasiti si alte site-uri cu info despre trasee, istorie, si topo-uri precum acesta http://www.mdclimb.com/about/Rock_Climbing_in_Paklenica/.

Impresii generale despre trasee:

Despre traseele catarate va voi povesti in detaliu in urmatoarele articolele. 😉

Ca si impresii generale as putea spune ca in NP Paklenica exista numeroase trasee, atat de escalada sportiva cat si de alpinism, de toate gradele pentru toate nivelurile. In peretii mari precum Aniča Kuk, majoritatea traseelor vechi clasice au fost reamenajate cu spituri si adaptate la stilul clasic modern: catararea libera cu posibilitatea de a utiliza metode clasice de trecere in cazul in care nivelul cataratorului este putin sub nivelul necesar.

Traseele noi, insa, au fost batute direct pe stilul modern, catarare libera, ceea ce inseamna ca acolo unde gradul impus va depaseste s-ar putea sa nu fie posibil sa treceti mai departe folosind scarite, nuci, clif sau alte metode clasice. Acestea sunt foarte grele, si de obicei traverseaza pereti compacti cu distanta dintre spituri suficient de mare pentru a impune trecerea la liber, deci au grad mare impus.

Insa, chiar si traseele despre care in carte se prezinta ca si clasice 100%, exista spituri pe alocuri. Desigur, pe distante mult, mult mai mari … Iar acolo unde exista fisura, e lasat loc ca sa pui mobile.

In genere in topo lipseste cotatia clasica, care reflecta angajamentul si dificultatea globala a traseului. O sa vedeti ca un traseu care, coform cotatiei pe lungimi, pare a fi ceva foarte greu si de angajament se poate dovedi un traseu usurel, si … pe de alta parte, un traseu care conform cotatiei pe lungimi pare a fi ceva usurel, de relaxare, se poate dovedi un traseu serios. Noi am avut parte de astfel de surprize … ;). Daca aveti curiozitatea sa cititi acele cateva randuri despre istoria traseelor indicate in link-ul de mai sus, o sa ajungeti si la pasajul in care se mentioneaza despre anumite trasee subcotate …

De asemenea, in topo lipseste cotatia impusa a traseului, in cazul in care aceasa difera de cea de catarare libera. Nu va ramane decat sa catarati si sa incercati si … daca nu iese, sa va dati jos. 😀 Se poate retrage prin rapel cam din toate traseele, caci exista amplasate linii speciale de retragere/salvare, pe ancore pompieresti.

Material necesar si echipare:

– coarda de 60m (sau semicorzi de 60m daca planificati sa va retrageti prin rapel);
– 12-15 bucle echipate de mai multe dimensiuni;
– un set de nuci (recomand pentru toate traseele de Clasic-modern indiferent de precizarile din topo);
– frienduri (pentru traseele de clasic ar putea fi utile);
– 2-3 anouri din cordelina chevlar pentru a asigura in clepsidre;
– traseele de clasic-modern sunt echipate cu spituri si cuie solide;
– traseele de clasic sunt echipate cu cuie indoielnice si, unele, mai au din loc in loc (foarte rar) spituri.

Mult succes!